Verwerking van uw persoonlijke gegevens
Verisure alarmsystemen leggen persoonlijke gegevens vast. Onder deze gegevens kunnen beelden en/of video's van onze bewegingsmelders en bewakingscamera's op onze servers worden opgeslagen.
Wees gerust, deze gegevens zijn veilig en alleen onze gecertificeerde alarmcentralemedewerkers hebben er toegang toe, en alleen om een incident af te handelen.
In overeenstemming met ons privacybeleid bent u verantwoordelijk voor de verwerking van deze beelden en/of video's en daarom nodigen wij u uit om een aantal keuzes te maken met betrekking tot de opslag van deze gegevens, evenals het delen ervan met de bevoegde autoriteiten indien nodig (politie, rechtbanken, enz.).
Hoe maakt u deze keuzes?
Via onderstaande link kunt u uw keuzes rechtstreeks in My Pages maken.
Hou er rekening mee dat deze keuzes niet definitief zijn en ten allen tijde kunnen worden gewijzigd via My Pages of de Verisure App.
Als er tijdens de installatie geen specifieke configuratie gedefinieerd is, zal de volgende aanbevolen configuratie, standaard al geactiveerd worden voor het alarmsysteem:
- 30 dagen retentie in geval van een vals alarm;
- 360 dagen in geval van een van werkelijk incident (inbraak, SOS of brand);
- beelden en/of video's van vastgestelde alarmincidenten worden gedeeld met de politie.
Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Meest gestelde vragen
Welke persoonlijke gegevens worden opgeslagen door het Verisure Alarmsysteem?
Houd er als Klant rekening mee dat sommige van uw persoonlijke gegevens tijdens een incident door het Verisure Alarmsysteem worden verzameld. Deze gegevens omvatten foto's, beelden, video's en geluidsopnamen van het Alarmsysteem (als dat mogelijk is, via de intercom) of uitgewisseld tussen het Alarmsysteem en u (via de Verisure-app). Naast eventuele incidenten heeft Verisure ook toegang tot gegevens over het gebruik en eventuele problemen met het alarmsysteem.
Houd er ook rekening mee dat, naast deze gegevens die door het Verisure Alarmsysteem worden geregistreerd, gegevens met betrekking tot telefoongesprekken tussen Verisure en u, en/of informatie met betrekking tot het beschermde gebouw, de follow-up van onderhoud en interventies, en elke uitwisseling met betrekking tot de uitvoering van uw contract, ook op een meer algemene manier worden verzameld en verwerkt, naast de gegevens die u ons hebt doorgegeven (contactgegevens, actieplan, enz.).
De Klant wordt hierbij geïnformeerd dat de persoonlijke gegevens van de contactpersonen die hij/zij in het Actieplan opgeeft, gebruikt worden als onderdeel van de Alarmdienst, en hij/zij stemt hier persoonlijk en namens de in het Actieplan opgegeven contactpersonen mee in. De Klant verbindt zich ertoe zijn contactpersonen hiervan op de hoogte te brengen.
Heb ik toegang tot de beelden/video's en (geluids-)opnames die door het alarmsysteem zijn gemaakt?
Met sommige camera's van het Verisure Alarmsysteem kunt u gegevens opnemen, zoals geluidsopnames, beelden en video's, terwijl u ze opslaat in een veilig cloud-opslagsysteem via uw app. Verisure heeft hier geen toegang toe. Raadpleeg voor meer informatie het betreffende product op de volgende pagina: Onze producten - Verisure.
Opgeslagen gegevens zoals geluidsopnames, stilstaande beelden en/of video's in het geval dat een alarm wordt geactiveerd, zijn niet toegankelijk voor u via uw app. Op uw verzoek kan Verisure video-, beeld- of geluidsopnames doorgeven aan de autoriteiten (politie of justitie) of aan verzekeringsmaatschappijen in geval van een schadeclaim of om de daders van een strafbaar feit op te sporen. In bepaalde gevallen is Verisure verplicht om te reageren op verzoeken om informatie van de politie en/of autoriteiten met betrekking tot persoonlijke gegevens. U hebt bepaalde rechten met betrekking tot uw persoonlijke gegevens.
U kunt een verzoek tot toegang, rectificatie, verwijdering, beperking of overdracht van uw persoonsgegevens of uw bezwaar tegen de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar onze functionaris voor gegevensbescherming op schriftelijk verzoek op het volgende adres: [email protected]. Om er zeker van te zijn dat het verzoek door u is gedaan, kunnen we u om aanvullend bewijs van uw identiteit vragen voordat we op uw verzoek reageren. De bovenstaande rechten zijn echter niet absoluut; we zullen alleen op uw verzoek of bezwaar reageren voor zover dit wettelijk is toegestaan.
Wie zijn de "gecertificeerde agenten van de alarmcentrale" die toegang hebben tot beelden en/of video's van bewegingsdetectoren en bewakingscamera's? / Zijn ze voldoende opgeleid en gecertificeerd?
De gecertificeerde agenten van de alarmcentrale die toegang hebben tot beelden en/of video's van bewegingsdetectoren en bewakingscamera's krijgen vanaf het begin van hun carrière een intensieve integratietraining van drie weken bij Verisure om ze vertrouwd te maken met het gebruik van specifieke programma's, ze op te leiden over de te volgen procedures en ze uit te rusten met de benodigde verificatietechnieken.
Wettelijk moeten alle gecertificeerde agenten, die als enige incidenten mogen afhandelen, in het bezit zijn van een "psychotechnisch testcertificaat" uitgegeven door SELOR. Ze moeten ook een blanco uittreksel uit het strafregister voorleggen en een verplichte opleiding van 68 uur volgen als gecertificeerde agenten van de alarmcentrale. Deze maatregelen zorgen ervoor dat onze medewerkers afdoende zijn opgeleid en gecertificeerd in overeenstemming met de wettelijke vereisten en de beveiligingsstandaarden die binnen Verisure zijn vastgesteld.
Verisure beperkt zorgvuldig het aantal mensen dat gemachtigd is om uw gegevens te verwerken en deze mensen zijn contractueel gebonden door geheimhoudingsovereenkomsten. Deze personen zijn ook onderworpen aan de toepasselijke richtlijnen voor gegevensbescherming.
Onder welke omstandigheden hebben deze gecertificeerde agenten toegang tot beelden/video's en (geluids-)opnames?
Ze hebben alleen toegang tot beelden/video's en (geluids-)opnames in het geval van een alarm. Schok- en openingsdetectoren worden geïnstalleerd op deuren en ramen om elke poging tot inbraak te detecteren. Als een inbreker de toegang probeert de forceren, wordt er onmiddellijk een signaal verzonden naar de meldkamer.
Zodra het alarm afgaat, nemen de gecertificeerde agenten van de alarmcentrale het beheer en de verwerking van de binnenkomende alarmsignalen op zich, in overeenstemming met de gangbare praktijken en normen in de sector en de geldende wettelijke vereisten. Ze beoordelen de situatie door inkomende alarmsignalen te controleren (door middel van telefonische controles, technische verificaties, enz.) en kunnen beelden ontvangen die door uw bewakingscamera('s) zijn vastgelegd. Bij inbraak kunnen ze, afhankelijk van het alarmsysteem, ook communiceren via de ingebouwde luidsprekers van het alarmsysteem om inbrekers af te schrikken.
Tot slot kunnen onze agenten, afhankelijk van de aard van het alarmsignaal en de specifieke behoeften, indien nodig de politie, de brandweer en/of een bewaker waarschuwen.
Welke beveiligingsmaatregelen zijn er om ongeoorloofde toegang tot deze gegevens te voorkomen?
Toegang tot beelden, video's en opnames is strikt voorbehouden aan gecertificeerde agenten van de meldkamer, die in een streng beveiligde omgeving werken. Deze machtigingen worden ook verleend aan specifiek gemachtigde personen.
We implementeren passende technische en organisatorische maatregelen, evenals procedures die voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Europese Verordening Gegevensbescherming en de Belgische wet van 30 juli betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, wat betreft de beveiliging van de verwerking, gericht op het voorkomen van ongeoorloofde toegang tot gegevens. Zo wordt de vertrouwelijkheid en integriteit van alle informatie die wordt verzameld in het kader van het contract dat ons bindt met onze klanten gewaarborgd. Dit omvat praktijken zoals versleuteling, anonimisering, traceerbaarheid van gegevenstoegang en het geven van de nodige instructies aan degenen die verantwoordelijk zijn voor het verzamelen van gegevens. Wij verbinden ons er ook toe alle nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om uw gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, diefstal, vernietiging, verlies, wijziging, openbaarmaking, reproductie of verspreiding, ongeacht of dit per ongeluk of onwettelijk gebeurt of. U dient zich ervan bewust te zijn dat deze beveiligingsmaatregelen worden geïmplementeerd rekening houdend met de staat van de technische apparatuur, de kosten die gepaard gaan met de implementatie en de risico's die inherent zijn aan gegevensverwerking.
Hoe lang worden de beelden/video's/opnames van een vals alarm of een echt incident bewaard?
Allereerst moeten we verduidelijken wat we bedoelen met een "vals alarm" en een "echt incident”. Een vals alarm is een alarmsignaal dat niet overeenkomt met een teken van daadwerkelijk gevaar, noch voor de mensen op het terrein en/of de aanwezige apparatuur. Dat kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een verkeerd gebruik van het alarmsysteem.
Een echt incident is daarentegen elke gebeurtenis die een potentieel gevaar vormt voor de mensen ter plaatse en/of de apparatuur op de locatie. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij een brand, een noodoproep, een inbraak, enz.
Als Verwerkingsverantwoordelijke kunt u een aantal keuzes maken met betrekking tot de foto's/beelden/geluiden/video's van bewakingscamera('s) via uw MyPages-account:
- Een keuze inzake de bewaartermijn variërend van minimaal 7 dagen tot maximaal 30 dagen voor valse alarmen en van minimaal 7 dagen tot maximaal 730 dagen voor echte incidenten (inbraak, SOS of brand). De minimale bewaartermijn is 7 dagen, want wanneer er zich een incident voordoet, is de klant als Verwerkingsverantwoordelijke verplicht om Verisure binnen de 7 dagen na het incident te laten weten of het al dan niet om een echt incident gaat door te bellen naar het volgende nummer: +32 2 263 70 00.
- De keuze of Verisure deze bewakingsbeelden/video's wel of niet in realtime met de politie wil delen bij een geverifieerd lopend alarm.
Ter informatie: voor nieuwe installaties gelden de volgende standaardinstellingen:
- Bewaartermijn van 30 dagen voor valse alarmen;
- Bewaartermijn van 360 dagen voor echte incidenten;
- Verisure deelt beelden/video's in realtime met de politie bij een vastgesteld alarm.
Deze keuzes kunnen echter op elk moment door de klant worden gewijzigd via MyPages en zijn dus niet definitief.
Als de bestaande klanten geen keuze maken, wordt de standaardbewaartermijn 30 dagen voor valse alarmen en 360 dagen voor echte incidenten. Beelden en video's kunnen in realtime worden gedeeld met de politie in het geval van een geverifieerd alarm. Ze hebben echter altijd de mogelijkheid om deze standaardbewaartermijnen te wijzigen.
Houd er rekening mee dat de bewaartermijn die u kiest invloed heeft op ons vermogen om te reageren op uw verzoeken en eventuele verzoeken van de autoriteiten. Als de termijn kort genoeg is, kunnen de beelden/video's niet langer worden gedeeld omdat ze dan al uit onze database zijn verwijderd. Let op: als een rechtbank of officier van justitie daartoe via een officieel verzoek opdracht geeft, kan Verisure wettelijk verplicht zijn om opnames en beelden te overhandigen die op haar servers zijn opgeslagen, ongeacht of u al dan niet toestemming geeft voor het delen ervan.
Let wel dat Verisure alle informatie met betrekking tot deze incidenten mag gebruiken, inclusief bewakingsbeelden/-video's, audio en incidentrapporten, indien beschikbaar, indien dit noodzakelijk is voor het vaststellen, uitoefenen of verdedigen van haar wettelijke rechten om haar legitieme belangen te beschermen.
Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens met betrekking tot beelden/video's en opnames nadat ik mijn Verisure-servicecontract heb beëindigd?
Het opzeggen van uw contract verandert niets aan de bewaartermijn die u hebt gekozen voor opnames/video's/geluiden/beelden van valse alarmen en echte incidenten. Deze worden verwijderd uit onze databases volgens de termijn die u hebt gekozen. Desalniettemin heeft u het recht om uw recht op wissen uit te oefenen onder de AVG en ons dus te verzoeken om deze opnames/beelden/video's/geluiden te wissen zonder het einde van de bewaartermijn af te wachten.
Waar bevinden zich de servers waar mijn persoonlijke gegevens over beeld-/videomedia en opnamen van bewakingscamera's zijn opgeslagen? En welke waarborgen ter bescherming gelden er voor de opslag van persoonlijke gegevens op deze servers?
De opslag van uw persoonlijke gegevens gebeurt in overeenstemming met de vereisten van de AVG. De servers bevinden zich binnen de Europese Unie. De exacte locatie van de opslagservers van uw persoonlijke gegevens is afhankelijk van de specifieke componenten van uw Verisure alarmsysteem. Sommige cameramodellen van het alarmsysteem bieden klanten de mogelijkheid om gegevens zoals geluiden, beelden, foto's en video's op te nemen en op te slaan in een cloudopslagsysteem, waaronder Verisure Cloud Cam Pro, (deurbel) Arlo en Guardvision, zoals beschreven in de gebruikershandleidingen (Arlo gebruikshandleiding - Verisure). Deze cloudopslag wordt geleverd door Amazon Web Services (AWS), waarbij het gebruik is onderworpen aan de algemene voorwaarden van AWS, te bekijken op https://aws.amazon.com/de/agreement/ Beelden, video's en opnames van andere modellen van bewakingscamera's worden opgeslagen in een software waarvan de servers zich in Europa bevinden, meer bepaald in Nederland en Zweden.
Het is belangrijk op te merken dat Verisure geen video-/geluids-/beeldgegevens van bewakingscamera's buiten de Europese Economische Ruimte overdraagt. In het geval van overdracht buiten de Europese Economische Ruimte aan bedrijven die gevestigd zijn in landen waar het niveau van gegevensbescherming niet toereikend is, zorgen we ervoor dat we passende waarborgen hebben ingebouwd om een toereikend beschermingsniveau te garanderen, zoals bijvoorbeeld goedgekeurde standaardcontracten. Voor meer informatie over de getroffen beschermingsmaatregelen en over hoe u een kopie hiervan kunt ontvangen of raadplegen, kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via "[email protected]"
Wat is een verwerkingsverantwoordelijke?
Het is belangrijk om te specificeren dat de klant, die gebruik maakt van de diensten van Verisure, de verwerkingsverantwoordelijke is met betrekking tot de beelden, (geluiden), video's en opnames van de camera('s) en dat Verisure, die de door de klant gevraagde diensten voor de camera('s) levert, de verwerker is en daarom handelt in overeenstemming met de instructies van de klant. Ter informatie:
- -
- De "verwerkingsverantwoordelijke" is de rechtspersoon (bedrijf, gemeente, enz.) of natuurlijke persoon die het doel van en de middelen voor een verwerking vaststelt, d.w.z. het doel en de manier waarop het wordt uitgevoerd.
- - De "verwerker" is een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt;
Er is een brochure beschikbaar met meer gedetailleerde informatie over uw verplichtingen onder de Europese Verordening Gegevensbescherming en de Camerawet na de installatie van bewakingscamera ('s):
- Gids voor Verisure bewakingscamera's en/of slimme deurbellen .
- We raden u ten zeerste aan om deze brochure zorgvuldig door te lezen om ervoor te zorgen dat u voldoet aan de relevante wet- en regelgeving. -
- VERORDENING (EU) 2016/679 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD - van 27 april 2016 - betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (europa.eu)
- - Wet van 21/03/2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (openjustice.be) We hebben een document opgesteld dat regelt hoe we persoonsgegevens mogen verwerken en welke rechten en plichten Verisure en de klant ten opzichte van elkaar hebben, dat beschikbaar is via deze link.
Wat is de wettelijke rechtvaardiging om mij de verantwoordelijkheid te geven voor het verwerken van deze beelden, geluiden en video's van de bewakingscamera('s)?
Door te kiezen voor de installatie van Verisure bewakingscamera('s) in uw privéwoning en/of bedrijf, neemt u de verantwoordelijkheid op u voor de verwerking van beelden, video's, geluiden en opnames - indien van toepassing - van deze camera's, in overeenstemming met de camerawet van 21 maart 2007 die de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's regelt, evenals de Europese Verordening Gegevensbescherming en de Belgische wet van 30 juli over de bescherming van personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Het is daarom essentieel dat u op de hoogte blijft van ontwikkelingen in de wetgeving op het gebied van camerabewaking om ervoor te zorgen dat uw camerasysteem(en) legaal wordt/worden gebruikt.
Naast de keuzes die ik moet maken als verwerkingsverantwoordelijke van persoonlijke beeld-/video- en (geluids-)opnamegegevens, welke specifieke verplichtingen brengen deze met zich mee?
Met uitzondering van natuurlijke personen die bewakingscamera's installeren voor persoonlijk en huishoudelijk gebruik in hun privéwoning, bent u onderworpen aan specifieke verplichtingen als verwerkingsverantwoordelijke. Deze verplichtingen omvatten:
- Elektronische aangifte van uw bewakingscamera's via het portaal www.declarationcamera.be ;
- Een register van beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden zodra uw camera's in gebruik worden genomen, dat op verzoek toegankelijk moet zijn voor de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het doel van dit register is om alle beeldverwerkingsactiviteiten te registreren. Het moet informatie bevatten zoals de contactgegevens en de naam van de verwerkingsverantwoordelijke, de doeleinden van de verwerking, de bewaartermijn van de beelden, de beveiligingsmaatregelen die zijn genomen om persoonsgegevens te beschermen, de categorieën van ontvangers en andere informatie over de verwerking van persoonsgegevens. De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit stelt het volgende model voor: model-voor-register-van-verwerkingsactiviteiten.xlsx (live.com)
- Bij de ingang van het bewaakte gebied wordt een pictogram weergegeven dat mensen informeert over de aanwezigheid van bewakingscamera's
Wanneer is het mogelijk om beelden (geluid) en video's te delen met de relevante autoriteiten?
Wanneer een verzoek om toegang tot afbeeldingen/geluiden/video's afkomstig is van de autoriteiten, zullen we eerst uw toestemming als verwerkingsverantwoordelijke vragen, op voorwaarde dat:
- u ons nog niet heeft gemachtigd om deze in realtime te delen in het geval van een geverifieerd alarm (actief of door geen keuze te maken)
- of een officieel verzoek dat voldoet aan de wettelijk vastgestelde criteria vereist dat we foto's, video's en/of andere informatie doorsturen na een geverifieerd alarm.
Waar kan ik meer te weten komen over de verplichtingen van Verisure met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens in verband met bewakingscamera's?
We hebben een document opgesteld waarin staat hoe Verisure omgaat met persoonlijke gegevens, inclusief de rechten en plichten van Verisure. Dit is de link.
Hoe kan ik contact opnemen met Verisure als ik nog vragen heb?
Het belangrijkste aanspreekpunt voor vragen over de verwerking van uw persoonlijke gegevens, inclusief het uitoefenen van uw privacyrechten, is onze functionaris voor gegevensbescherming. U kunt contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming op het volgende adres:[email protected] of per post: Verisure SA Raketstraat 66, 1130 Brussel Als u een klacht of bezorgdheid hebt over de verwerking van uw persoonlijke gegevens, raden we u aan om ons dat in eerste instantie te laten weten. We proberen het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Gebruikersgids
We nodigen u uit om de gebruikersgids voor bewakingscamera's te raadplegen.
Privacybeleid
Raadpleeg ons privacybeleidPrivacybeleid